29 June 2009

Yuran oh Yuran

26 Jun 2009 - Hari membayar yuran sekolah. Patutnya aku yang pegi...orang dah pencen, bukan buat apa pun kat rumah. Tapi atas dasar tanggungjawab sosial, aku mintak bini aku je yang pegi.

Aku tak lah semalas yang korang sangka. Tapi disebabkan ahli mesyuarat pagar bini aku nak tumpang sekaki, baik dia je yang pegi. Kang aku bawak bini orang lain lak jadinya.

Salah satu contoh masalah yang akan timbul bila sekolah buat majlis pada hari bekerja...macam yang aku sebut dalam entry yang lepas. Sekolah tu ingat mak bapak yang bekerja ni senang nak dapat cuti...esp yang kerja kilang. Kalau staff gomen tu lain citer la...boleh ngularrrr. Bab tu memang dah sinonim dengan dorang ni.

Tak sampai setengah jam bini aku dah balik. Tak ramai mak bapak yang datang...katanya.

Aku dah agak dah. Ramai mak bapak takkan peduli dengan arahan sekolah tu. Bukannya takde masa lain dorang boleh bayar yuran. Kirim kat anak pun boleh. Yang penting BAYAR !!!

Aku pun pelik apsal kali ni sekolah mintak mak bapak yang datang...tak boleh bayar melalui anak macam tahun2 sebelum ni. Aku akan bangkitkan perkara ni dalam mesyuarat AJK PIBG akan datang.

"Mana Aliah...kata boleh balik lepas bayar yuran ?" aku tanya pasal anak aku.
"Dia balik macam biasa...kena jaga kelas" jawab bini aku.

Satu lagi bahana. Nak kutip yuran punya hal, pembelajaran di kesampingkan. Walaupun hanya sehari namun ia tetap satu pembaziran waktu...waktu murid dan waktu mak bapak. Kot ye pun cikgu2 nak bermesra alam dengan mak bapak, carik la masa lain. Hari Sabtu ke..buat la hari bertemu guru ke...hari mencari jodohke. Oppss Hari cuti cikgu tak boleh di kacau. Itu hari untuk cikgu2 beristirehat setelah 5 hari bertungkus lumus mengajar. Kalau tak cukup rehat nanti cikgu2 akan stress. Ptui !!! Piii Raah !!! Ada aku kesah.

Ingat orang lain tak pandai stress ke ?? Itu belum masuk besok punya cerita lagi tu. Pun mak bapak disuruh datang ke sekolah nak sign report card.

Entah lah !! Sakit hati kena kencing dengan gomen pasal yuran sekolah tak hilang lagi...ni ditambah pulak dengan kerenah sekolah yang semestinya mendapat arahan dari gomen jugak.

Malaslah nak komen banyak2. Kang "kedalam" pulak. Layan je la gambar2 yang sempat aku snap.

Ni gambar budak2 tengah tunggu mak bapak datang ambik...termasuklah anak aku.


Ada la 2~3 jenis bunga yang menarik minat aku...apa nama bunga ni jangan tanya aku.



Yang ni cikgu tu kata bunga raya version baru.

No comments: