14 June 2009

Dapat jugak akhirnya

11 Jun 2009 - Pagi tak banyak benda yang aku buat sebab hari ni anak aku ada kelas tambahan sampai 11.30 pagi. Dia dah plan dengan kakaknya nak pegi perpustakaan awam Bangi lepas tu. Aku pulak ada plan lain dengan bini dan anak bujang aku tu.

Lepas turunkan budak berdua tu depan perpustakaan, aku terus ke Metro Kajang. Niatnya cuma nak tukar tali raket anak aku yang putus semalam. Pusing punya pusing dalam kedai sukan tu aku dah berkenan dengan satu raket ni. Ada offer pulak tu..buy one free one. So, apalagi...aku sambar je la. Harga takde la mahal sangat. Stakat seratus lebih dah dapat dua batang raket tu kira ok la.

Sambil tunggu awek tu pasang tali raket, bini aku ajak pegi ronda2 pekan Kajang. Mana la tau kot2 ada jual pressure cooker.

Masuk kedai pertama..hampa. Masuk kedai kedua..pun hampa. Masuk kedai ketiga...haaa kat situ ada jual. Tapi ada problem sikit. Besar sangat. Aku cuma nak yang 11 liter jer tapi yang ada 30 liter. Besar giler periuk tu. Kepala kambing pun boleh masuk.

Aku call biz partner. Dia kata kalau harga lebih kurang baik rembat je daripada takde. Betul gak tu. Dekat Sg Besar hari tu tokey tu kata periuk yang 11 liter harga dalam rm250. Yang aku jumpa ni harga dia letak rm330. Kira ok la tu. Aku serahkan tugas tawar menawar ni kat bini aku. Dia memang terer bab tu. Last2 tokey tu setuju dengan harga rm300.

Lepas beli periuk aku pegi jenguk balik kedai sukan tadi. Raket aku baru nak pasang tali. Lama lagi tu. Nak ronda dalam Metro tu leceh sikit..eskalator rosak. Pikir punya pikir, kitorang pegi makan dulu kat bawah. Baru nak order makanan anak aku yang kat perpustakaan dah mintak jemput. Cepatnya la pulak. Aku suruh dorang tunggu je kat dalam perpustakaan tu sampai aku call. Aku rasa paling cepatpun awek tu boleh pasang tali 3 batang raket tu dalam 40 minit.

Sedang baekk punya pulun rojak mee, aku teringat pulak parking tiket. Lagi 10 minit nak tamat tempoh. Kat Kajang ni penguatkuasa bukannya tentu sangat mood dorang. Kang tak pasal2 dapat surat cinta. Aku kata camtu sebab dah ada pengalaman. Yang peliknya ada satu kereta lambang bintang model S500 betul2 macam raja kat pekan Kajang ni. Dia boleh parking kat mana dia suka. Takda siapa berani kacau. Dah banyak kali aku nampak. Mungkin diorang takut dengan macam2 lambang\sticker yang ada kat cermin depan tu kot. Apa yang aku dengar dia tu orang kaya dan berpengaruh kat situ. Pedulik lah dia. Masuk kubur nanti dah tak guna duit dengan pengaruh tu semua. Silap haribulan orang usung naik lori je bawak pegi kubur.

Aku deligate tugas. Raket aku suruh anak bujang aku pegi ambik. Bini aku pulak aku suruh bayar bill makan tadi. Aku hulur sekeping dengan pesanan "baki pulang balik" hehehe. Aku pulak bergegas pergi ke kereta. Mana tau kot2 hari ni penguatkuasa tengah rajin...takpun tengah bad mood sebab gaduh dengan bini semalam. Kalau aku ada kat kereta masa dorang meronda...sekurang2nya boleh gak aku berlakon macam baru je masuk parking.

Sampai depan perpustakaan aku tengok anak2 aku tu dah menunggu depan lobby. Masuk je kereta "Abah...lapar la" memang patut pun sebab sekarang dah pukul 2 lebih.

Singgah kat Maulana tapau mee goreng. Bini aku memang tak sempat masak hari ni...asyik ngekor aku je.

Aku cadang dalam pukul 5.00 ptg aku nak pergi opis baru kejap. Nak sapu2 sampah keliling rumah tu. Tu la masalahnya kalau keliling rumah banyak pokok. Daun2 mati tanpa segan silu menyepahkan dirinya. Jadi, sebelum tu aku nak belayar dulu.

Tengah syok aku layan mimpi...bini aku pulak kejutkan. Nasib baik aku mimpi sedang jogging...kalau minpi tengah bawak kereta, mau accident dibuatnya.

"Bang, bini Azmi dah beranak kat Hopital Serdang...tak nak pegi tengok ke ?" pemberitahuan merangkap ajakan merangkap arahan dari bini aku.

Azmi ni anak buah bini aku...anak kakak dia yang sulung. Hospital Serdang tu tak sampai 15 minit je dari rumah aku ni. Buatnya orang Shah Alam sampai dulu dari aku tak ke malu.

"Jom...tapi tak boleh lama sangat. Malam ni anak ada tuition" aku bagi keputusan. Orang pompuan ni kalau tak diingatkan dia mudah lupa diri. Lebih2 lagi kalau dah jumpa dengan geng sekapal.

Aku peratikan Hospital Serdang ni boleh tahan la. Takde la sesak macam HKL atau Hospital Kajang. Wad pun selesa. Lebih kurang macam HUKM...cuma bezanya kat sini parking masih free lagi.

Bila melawat orang baru beranak ni...aku dah agak dah, soalan2 lazim mesti keluar punya. Contohnya :

Bila beranak ?
Bila masuk wad ?
Anak apa ?
Berapa berat baby ?
Dah ada nama ke ?
Berpantang kat mana ?

Sebelum soalan2 tu melalut ke benda lain, aku bagi signal kat bini aku...ajak balik. Bukan apa, emak baby tu baru je bertarung nyawa...tentu nak rehat. Yang kita pulak pegi lepak lama2 kat situ. Timbang rasa la sikit. Yang aku pelik tu dorang semua tu bukannya takde pengalaman. Anak dah berderet2 tapi still tak boleh nak faham keadaan orang baru lepas bersalin. Aku rasa dorang ni saje nak balas dendam kot. Dulu korang buat kat aku...sekarang korang rasa la sendiri. Aku agak je la.

Sampai rumah dah pukul 7.00 Anak aku tanya pasal sapu sampah kat opis baru. Aku kata esok je lah. Dah tak sempat. Sampai masa rajin dia la tuuu.

p/s Bertambah sorang lagi cucu aku

No comments: