25 June 2009

Melalut la pulak...

24 Jun 2009 - Proses reformat masih belum selesai namun tugas harian tetap dilaksanakan.

Pernah tak korang mengalami power failure ? Tak kira la samada di rumah maupun di tempat kerja. Bila situasi ini berlaku, apa reaksi korang ?

Contohnya berlaku ditempat kerja. Adakah korang akan :

1 - buat bodo jer sebab takde pc nak buat kerja
2 - pegi kantin...break awal
3 - pegi ofis orang lain yang ada power
4 - bergosip dalam gelap

Tak payah la korang bagitau aku apa pilihan korang. Simpan je la dalam drawer masing2.

Aku teringat kata2 ex-boss aku dulu masa zaman STM :

"kalau tangan luka...kita makan pakai sudu"

Maknanya, walau dalam keadaan apa sekalipun...tanggungjawab wajib ditunaikan.

Apa kes mamat ni melalut yang bukan2 ni ?? Takkan baru masuk hari ke 24 pencen, kepala otak dah tak betul !!

Hehehe...biasa la kan. Bila kita buat housekeeping mesti terjumpa balik benda2 lama yang mungkin pada masa tu kita pikir benda tu tak penting...kita tak ambik pusing.

Begitulah situasi aku sekarang. Projek opis baru aku dijangka akan bermula awal Julai. Ini tidak bermakna sejak 24 hari yang lalu aku melepak sakan. Segala persiapan material sudahpun dibereskan. Yang tinggal hanyalah persiapan dari segi mental. Dan itulah yang sedang aku lakukan sekarang...reformat.

Menjerumuskan diri kedalam satu dunia yang terlalu asing bukanlah semudah seperti terjun kedalam kolam renang kanak2. Segala2nya baru. Aku terpaksa memutar waktu 30 tahun kebelakang. Kembali semula ke alam persekolahan. Belajar segala teori dan praktikal. Mengumpul sebanyak mungkin pengalaman.

Jika dulu aku terpaksa menghabiskan hampir 15 tahun mengumpul ilmu sebelum layak memasuki pasaran pekerjaan, namun hari ini aku hanya diperuntukkan masa selama 3 bulan sahaja bagi mempersiapkan diri untuk menerokai satu dunia baru yang terlalu asing bagi aku. Yang sudah pasti belum menjanjikan sekuntum senyuman dibalik jendela.

65% completed

No comments: