21 June 2009

Sekolah, Ibubapa dan ...

19 Jun 2009 - Hari menandatangani rekod kemajuan murid sekolah rendah agama.

Hari ni ramai la ibubapa yang terpaksa ambik cuti, tak kira la cuti tahun ke..cuti sakit ke..ngular ke, yang penting ibubapa mesti hadir ke sekolah. Malang la nasib korang yang kerja makan gaji terpaksa ambik cuti untuk selesaikan urusan yang tak sampai setengah jam tu.

Sebelum ni aku suruh bini aku je pegi sebab dia tak kerja...opps bukan takde kerja tapi surirumahtangga sepenuh masa. Tapi kali ni aku punya turn pulak.

Aku pegi dalam pukul 8.30 pagi. Sebelah pagi ni sesi untuk murid darjah 1 ~3 je. Dah ramai mak bapak yang datang. Budak budak aku tengok berkeliaran macam anak ayam hilang ibu. Ye la kan, sapa nak jaga. Cikgu semua sibuk melayan mak bapak.

Aku sengaja tak nak mengadap cikgu tu cepat2. Nak tengok ragam mak bapak dulu.

Macam2 jenis yang aku jumpa. Ada yang tak banyak soal...tenyeh je buku kemajuan tu. Ada yang tanya berjela2 sampai ada yang tanya camana cikgu mengajar dalam kelas. Ada yang borak2 kosong dengan cikgu tu...macam kedai kopi je dia buat. Dan seperti yang aku dah jangka...ada yang datang siap dengan uniform kerja. Yang ni korang buat la spekulasi sendiri. Aku tak nak tanggung dosa kering.

Sampai turn aku...tak banyak yang aku tanya kecuali keadaan dia dalam kelas je. Bab pencapaian akademik aku tak sentuh langsung sebab aku tau anak aku jenis yang macamana. Aku nampak apa yang dia buat di rumah. Lagipun dalam buku rekod kemajuan tu dah cerita segala2nya. Bagi mak bapak yang tak pernah ambik kesah dengan pelajaran anak2...tak pernah tanya pasal homework...tak pernah tanya pasal ujian bulanan\penggal...tak pernah tanya masalah anak kat sekolah...tak pernah suruh anak2 buat ulangkaji, korang jangan la buat masin mulut bertanya itu ini dengan cikgu. Dah diri sendiri tak mau ambik pot lagi mau tanya dengan cikgu apsal keputusan anak merudum. Sendiri mau ingat laa.

Tak sampai 5 minit urusan aku dengan cikgu dah selesai. Yang bestnya hari ni budak2 boleh ikut makbapak balik bila dah sign buku rekod tu. Kiranya dorang pegi sekolah hari ni semata2 nak mengotorkan baju je la.

Ni antara situasi yang sempat aku rakamkan.


Yang ni pulak anak kecik aku yang tak berapa nak kecik tu. Baru darjah satu.


Hari ni aku solat jumaat kat masjid hijau BBB. Orang BBB tau la masjid tu kat mana.

Aku seronok pegi solat jumaat kat situ sebab banyak orang berniaga walaupun aku terpaksa melangkau 2 kariah. Macam2 ada...dah jadi macam pasar malam lak. Yang syoknya aku jumpa budak2 Sony yang sama2 ambik vss dengan aku. Dorang bukak meja promote produk masing2. Nampaknya dorang ni takde break langsung...lepas berenti terus start bisnes. Bukan macam aku yang tak habis honeymoon lagi ni...hihihi

Sebelah petang aku pegi sekolah lagi sekali. Kali ni sesi untuk murid darjah 4, 5 & 6. Anak aku darjah 6. Yang ni pun macam tu jugak. Aku tak banyak tanya...tapi cikgu tu pulak yang mesra alam. Walaupun pencapaian anak aku boleh dikira cemerlang tapi cikgu tu tetap bagi nasihat untuk bagi lagi perfect. Kira ok la tu.

Yang sesi petang ni pun sama gak. Lepas makbapak sign buku rekod tu, anak boleh angkut balik.

Selesai satu episod. Minggu depan giliran sekolah kebangsaan pulak. Yang ni lagi satu drama Expose Mistik. Hari Jumaat hari membayar yuran sekolah...mak bapak kena datang. Mana yang makan gaji kena ambik cuti lagi la gamaknya. Hari Sabtu pulak hari menandatangani rekod kemajuan...pun mak bapak kena datang. Mana yang makan gaji dan hari sabtu kerja macam biasa (swasta) aku tak boleh nak bayang camana punya maki hamun dorang kat sekolah tu. Takkan nak cuti lagi kot !! Orang pencen macam aku ni tak kesah la. Aku ingat cikgu tu pikir dalam dunia ni dorang je yang kerja kot. Orang lain semua dok ngangkang je kat rumah.

Takpe..takpe..minggu depan aku nak interview makbapak yang datang.

Tungguuuu...

No comments: