03 June 2009

Tukar kunci

02 Jun 2009 - pepagi lagi aku dah bukak opis..bau mamat security hampeh tu tak hilang lagi. Setia betul bau tu kat situ.

Aku sambung balik inventori. Kali ni aku check pintu lak. Semua anak kunci yang ada dengan aku tak boleh pakai kecuali kunci pintu depan. Tah mana punya anak kunci mamat tu tinggalkan.

Semua tombol pintu bilik dah rosak. Ada yang dah terkulai macam leher ayam kena sembelih..ada yang dah pecah berkecai..yang dekat pintu dapur lagi kelakar. Tekan lock dari dalam tapi still boleh bukak dari luar. Semua sekali ada 7 tombol pintu aku kena tukar termasuk pintu utama.

Aku check pintu grill pulak. Pun macam tu jugak. Cuma grill kat pintu utama je yang ada anak kunci. Yang lain dah lesap. Grill dekat pintu tengah lagi haru..dah la anak kunci takde, grill locked pulak. Sah nak kena pecah ni.

Balik rumah aku sound bapak aku pasal grill dengan tombol tu. Sepantas Valentino Rossi dia start Suzuki 80 turbo edisi 1982 kesayangan dia tu pegi bengkel besi kat kampung sebelah. Tak 15 minit dia call "pukul 3 petang budak ni datang tukar kunci grill, kos dalam 120.00, nanti dalam pukul 5.30 lak ada mamat indon nak tengok tombol pintu..jangan pegi mana2". Mak aihh, laju giler orang tua ni buat arrangement.

Aku tak terkata apa. Ikut je laa.

Tepat 3 petang budak bengkel besi tu sampai. Bagus dorang ni..pakai janji Jepun bukan janji melayu. Tak sampai 40 minit kerja dia selesai. 3 kunci grill baru siap dipasang. Senang je pasang benda tu (kata aku dalam hati) Kalau bukak bisnes macam tu bagus gak ni..masyuuukk.

Lepas terbang 120.00 hengget, aku balik rumah sambil mengira2 berapa ada balance dalam kocek. Cukup la untuk hari ni kot. Dah petang pun, bukan ada apa nak beli lagi.

Sambil lepak2 tengok discovery channel, aku terpandang gambar kat kotak hadiah yang aku dapat masa farewell dinner hari tu. Gambar bag racket badminton. Jam dah pukul 5.00 petang. Sempat lagi ni. Pakai baju..capai kunci terus gerak pegi kedai sukan dekat BBB. Baru teringat pagi tadi aku hantar racket nak tukar tali. Janji nak ambik 3.00 petang. Ni la janji melayu.

Dah terlanjur ada kat BBB sementelah pulak hari ni hari selasa, aku singgah kejap kat pasar malam. Memang dah rutin mingguan aku kalau ada pasar malam aku mesti beli sup daging. Alaaa sup yang dorang rebus semua organ2 lembu tuuu..tapi aku cuma beli sup daging jer. Organ yang lain tu aku geli nak makan. Tengok lidah lembu tu terjelir semacam je !!

Jalan punya jalan aku terpandang padlock. Satu set ada 4 padlock. Teringat aku pintu grill opis baru. Takde padlock lagi. Lepas tawar menawar aku pun beli dengan harga 30.00 hengget. Tak tau la aku harga tu murah ke tidak. Aku ni bab tawar menawar memang failed. Aku berprinsip kalau peniaga tu menipu aku, korang jawab la sendiri kat "sana" nanti.

Sampai rumah dah 6.20 petang. Bapak aku sound, mat indon tu kejap lagi sampai.

Aku mintak kunci Suzuki 80 turbo edisi 1982 dari bapak aku, terus pegi opis baru. Sedang aku bukak pintu mamat indon tu pun sampai. Dia check semua pintu..dia kata ada 5 pintu je yang boleh tukar tombol. Yang lain tu buat basah ketiak je tukar. No meaning kata arwah nenek aku.

"Abang nak beli sendiri ke nak suruh saya beli tombol tu...saya rasa lebih baik abang yang beli sendiri...abang boleh pilih" tanya mat indon tu. Aku teringat semalam masa kat Mydin aku ada ternampak benda tu kat sana. "Ok la..aku beli sendiri..besok korang datang pasang je..pukul berapa korang nak datang ?" "Lepas kerja la bang..dalam pukul 6 petang"

Lepas maghrib aku ajak bini aku pegi Mydin Putrajaya kejap..dah terlanjur on the way hantar anak aku pegi kelas tuition.

Sah !! memang ada kat Mydin. Murah je...8.90 hengget sebiji. Aku sambar 4 biji. Yang cantik punya takde. Besok la cari kat Bintang pulak. Lagipun aku nak balik cepat. Dah ada lagu Enter Sandman dalam perut ni.

Masa on the way balik..aku perati lampu jalan kat area Putrajaya ni memang cantik2. Design pun menarik. Terang benderang. Tak pasang lampu kereta pun tak apa.

Haaaaa!! LAMPUUUU !! Lupa lagi......

p/s : gambar belum boleh tepek..ada masalah sikit...camera belum beli hikhikhik

No comments: