28 June 2009

Mulut masin...Masin mulut

25 Jun 2009 - Mana satu yang betul aku tak tau..masin mulut ke mulut masin. Tapi itulah yang berlaku hari ni. Lebih tepat lagi "Jari Masin"

Semalam baru je aku membebel pasal power failure. Zasss !! hari ni aku terkena. Bukan aku je tapi sekampung kena.

7.50pm aku sedang berurusniaga dalam bilik air. Tetiba je gelap. Kat luar aku dengar anak2 aku riuh cari lampu suluh. Aku pulak...kensel bisnes.

Jenguk kat luar rumah. Semua gelap. Jiran2 dah start pasang lilin. Aku...stock lilin takde. Pakai lampu suluh je la.

8.00pm Hantar anak pegi kelas tusyen. Walaupun pusat tusyen tu kat hujung kampung ni je, mana la tau kot2 kat kawasan tu tak terlibat.

Sepanjang jalan aku tengok gelap je. Deretan rumah yang ada sepanjang jalan tu semuanya suram je. Yang ada hanyalah cahaya lilin. Waaaa !! Sekampung pakat candle light dinner malam ni...hehehe

Sampai kat pusat tusyen...gelap. Ada 2~3 biji kereta patah balik. Sah kelas kensel malam ni. Dengan gaya Valentino Rossi aku pun u-turn.

Singgah kat kedai beli lilin. Aku tengok pekerja kedai tu tengah start generator. Dasat gak mat indon ni. Ada pelan kecemasan. Aku rasa kedai2 orang kita belum tentu ada spare generator. Apa susah..kalau takde api tutup je la kedai. Buat apa nak keluar duit beli generator. Bukannya selalu takde api. PEMIKIRAN ORANG KITA.

"Mal..telepon TNB" bapak aku mengeluarkan standing order.
"Satu kampung takde api...mesti TNB tau punya" jawapan seorang rebellion.
"Ye la tu..mana TNB nak tau kalau tak bagitau" hujah bapak aku.
"Dalam beribu orang kampung ni takkan takde sorang pun yang call...asyik kita je" aku balas balik. Bapak aku diam. Cari hujah lain kot.

Pada pandangan aku kalau dah takde api satu kampung, ini mesti kes besar. Silap haribulan sampai besok belum tentu boleh settle.

Dah pukul 8.30pm. Masa untuk dinner. Nak dinner amende nyer bro...bahaya tu makan dalam gelap. Kang tak pasal2 ada lak yang masuk spital.

Teringat entry aku semalam. Mana satu option yang aku nak pilih.

Pikir punya pikir aku pilih option no 3. Kebetulan adik aku pun nak keluar gak, jadi aku ajak dia sekali.

Aku buat special announcement kat anak2 aku...MAKAN LUAR !! budak2 tu kalau sebut makan luar ON saje. Tak kesah la kalau stakat makan roti canai je...asalkan makan kat luar.

Sepanjang jalan nak ke BBB semuanya gelap. Ah sudahhh !! buatnyer kat BBB pun takde api, takkan nak pegi Kajang pulak.

Sampai SM Luar keresahan aku berakhir. Kat situ terang benderang seterang harapan kami untuk makan malam.

Balik dari makan dah pukul 10 lebih. Masuk je kawasan kampung dah gelap balik. Perasaan anak2 aku pun start gelap balik. Sebab !! baju sekolah belum gosok. Dorang ni sanggup tak pegi sekolah kalau baju tak bergosok. Bukan macam zaman aku dulu. Baju koyakpun selamba je pakai. Seluar siap ikat dengan tali rapia sebab getah dah lunyai.

Takde apa yang boleh kitorang buat dalam gelap ni. Anak bini aku semua dah masuk bilik...cuba untuk tidur. Maklumla panas...kipas takde. Aku pun cuba membaringkan diri...atas simen je. Sejuk sikit.

Sambil cuba2 melelapkan mata..aku teringat zaman budak2 dulu. Masa tu pukul 9 malam rumah dah gelap. Api takde..tv tak ujud lagi..astro lagi la..aku rasa masa tu Ananda Krishnan masih main dengan taik lembu lagi. Boleh kata lepas isya' dah senyap sunyi. Kalau ada pun bunyi kucing jantan menggoda kucing betina. Patutla orang zaman dulu ramai anak...hihihi

Aku tak sedar bila aku terlelap. Tetiba je mata aku rasa silau...badan aku rasa sejuk. Ooooo dah ada api balik rupanya. Terang benderang satu rumah. Rupanya aku lupa nak tutup suis lampu dengan kipas. Aku tengok jam...pukul 1.00 pagi.

Fuhhh !! dapat anak aku pegi sekolah besok.

No comments: