29 June 2009

Packed giler...

27 Jun 2009 - Majlis Akur Janji Pelajar PMR, SMA, SPM 2009 dan Hari Menandatangani Kad Kemajuan Pelajar.

Begitulah lebih kurang tajuk majlis yang aku hadiri hari ni. Rata2 hari ni kebanyakan sekolah mengadakan hari menandatangani report card hinggakan aku terpaksa berbahagi tugas dengan orang rumah. Dia ke sekolah rendah, aku ke sekolah menengah. Bagi mak bapak yang bekerja hari ni...korang tau2 sendiri je la.

Dalam dewan aku tengok tak ramai mak bapak yang datang. Banyak kerusi dari orang. Macam biasa...memang dah agak.

Dalam aturcara majlis aku tengok ada ceramah motivasi untuk ibubapa. Menarik ni. Akur janji tu aku tak kesah sangat sebab anak aku tak terlibat. Dia baru tingkatan 1...lagipun aku dah pernah attend majlis macam tu kat sekolah anak sulung aku di USJ. Memang best giler...siap ada drama lagi...ramai yang "meleleh" termasuklah bini aku...tapi aku tak expect sekolah ni akan terfikir nak buat macam tu. Tengok pada keadaan sekolah...baik dari segi pengajaran maupun administration aku dah boleh jangka apa yang ada dalam kepala otak jawatankuasa pengelola majlis. Balik2 ceramah motivasi. Senang, yang penting ada aktiviti yang boleh dimasukkan dalam lapuran sekolah pada Jabatan Pendidikan.

Takpe lah. Aku nak tunggu ceramah motivasi tu.

Ucapan Pengetua (Guru Besar) Takde yang menarik. Macam ucapan supervisor kat Sony je.

Turn YDP PIBG pulak. Macam tu jugak. Fokus Fokus Fokus !!! Tah apa yang dia suruh pelajar fokus pun tak jelas. Aku tengok budak2 tu pun tak fokus dengan apa yang dia cakap.

Sampai masa yang aku tunggu. Ceramah motivasi. Tajuk memang gempak "Restu Ibubapa"
Aku setuju dengan tajuk ni. Restu ibubapa tu memang penting. Hatta nak kawen pun kena mintak restu mak bapak dulu.

"Saya kalau ikut usia masih belum layak untuk memberi motivasi kepada para ibubapa tetapi dengan pengalaman membesarkan 5 orang anak saya rasa sudah cukup untuk membolehkan saya berkongsi sedikit pengalaman" intro yang menarik dari penceramah...seorang PHD holder dari Fakulti Pendidikan UPM.

Tapi sayang...kusangka panas hingga ke petang, rupanya banjir di pagi hari.

Bila penceramah tu start bercerita pasal anak2...anak yang sulung kat kolej ni tengah buat persiapan nak pegi New Zealand...anak kedua kat sekolah berasrama penuh (SBP) tu...anak yang ni pulak kat sekolah SBP ni...bla bla bla. Siap seru roh anak2 dia supaya ada bersama dalam majlis tu. Pastu masuk pulak bab laki dia...seorang Professor, dulu Dekan kat UIAM tapi sanggup turun pangkat sebab nak bersama dengan dia di UPM...Aku dah start "PANAS"

Aku memang pantang kalau penceramah bagi self introduction yang melampau. Itu dah kira RIAK. Tambahan pulak takde satu perkataan syukur pun yang disebut atas nikmat yang dia dapat.

Dengan selamba badaknya aku angkat punggung...aku sound member sebelah "pekena roti canai mamak lagi best" dia sengeh je. Aku tau dia tak boleh nak cabut sebab anak dia terlibat dengan akur janji.

Lepak kat rumah lagi best. Boleh gak tengok orang utan kat Animal Planet.

Bini aku terkejut tengok aku balik awal. Dia ingat majlis tu selesai pukul 12 tapi baru 9.30 aku dah terpacul kat pintu. Nak buat camana...dah jenis aku macam ni.

Aku tengok anak aku yang darjah 6 tu dah ada depan tv. Sah bini aku awal2 lagi dah pegi sign report card sebab macam semalam gak..lepas sign report card boleh bawak anak balik.

Macam semalam, satu hari lagi pembaziran sebab hari ni adalah hari sekolah ganti tapi disalahgunakan sebagai hari sign report card. Lantak ko la cikgu. Komplen lebih2 kang stress pulak.

Pukul 11.00 aku pegi balik sekolah menengah sebab kalau ikut jadual acara sign menyain tu start 11.20 pagi. Sampai kat sekolah aku tengok kereta dah berderet. Tak macam pagi tadi. Mujur aku merempit, takde masalah nak parking. Selit je mana aku suka.

Rupanya kebanyakan mak bapak hanya datang masa sign report card je. Lagi teruk dari aku. Yang best nya attendance sheet dorang sign jugak. Kiranya sekolah bolehlah buat lapuran mengatakan kedatangan ibubapa untuk majlis pagi tu adalah 100% hehehe



Antara ibubapa yang datang untuk sign report card...sahaja !!


Scene paling best. Masa nak balik. Ada la sorang lahabau ni dah parking kereta betul2 kat tengah jalan nak masuk sekolah. Jadinya kereta yang nak keluar dari sekolah dah sangkut. Yang best nya salah sorang mangsa adalah penceramah tadi. Dan yang double bestnya owner kereta yang lahabau ni orang UPM gak...kat sticker siap tulis "PEGAWAI" lagi.

Aku tak sempat nak snap gambar full view. Baru nak ambik angle, lahabau tu dah sampai dengan muka badak berselambanya.


Pukul 12.00tgh pegi sekolah rendah pulak. Turn anak aku yang darjah satu. Pun tak sampai setengah jam dah selesai sebab belum ramai yang datang.

Walaupun tak ramai...setakat 4 orang tengah que, pun ada jugak yang tak reti bahasa. Dengan lagak minah rempitnya dia potong que. Yang buat sakit hati tu, dia bukan nak sign report card..tapi nak bayar yuran. Kitorang yang tengah duduk tunggu turn ni pakat nganga ramai2. Entah apa punya mandrem dia pakai aku pun tak tau sampaikan takde sorang pun yang berani tegur...termasuklah samseng kampung kubur ni.

Balik rumah terus bersiap nak pegi kenduri kawen pulak. Selang 5~6 biji rumah je dari rumah aku. Tapi dia tak merewang...pakai catering je, senang dan tak menyusahkan orang kampung. Untuk hari yang mak bapak sibuk macam hari ni, aku setuju dengan kenduri kawen cara catering nie. Walaupun begitu aku tetap berpegang pada semangat gotong royong.

Lepas kenduri kawen, aku pegi Billion pulak. Anak aku yang kat USJ tu mintak belikan baju. Besok nak pegi melawat dia. Routine mingguan.

Punyalah susah nak carik baju tu. Takde size. Dah la aku nak cepat. Petang ni nak main badminton. Last2 pegi Warta baru jumpa.

Pukul 5.00 pegi precint 16...main badminton. Kali ni aku booked 3 jam. 5~8 malam. Nak bagi budak2 tu main puas2. Ngam-ngam 4 lelaki 4 pompuan. Memang puas main. Ada yang sampai lembik aku tengok...termasuklah aku hehehe

No comments: