05 June 2009

Lepas gian..

04 Jun 2009 - sebelah pagi tak banyak benda yang aku buat. Mungkin penat main badminton semalam masih terasa.

Pagi ni bini aku beli je nasik lemak buat breakfast. Tak tau nak masak apa la tuu. Aku pun memang dah lama tak pekena nasik lemak bungkus daun pisang ni..kat kantin Sony mana nak dapat !! pisang goreng ada laa. Sebenarnya morning break pukul 10.00 pagi tu bukan untuk breakfast sebab semua makanan yang dikategorikan untuk breakfast dah habis kena belasah dek staff shift pagi. Masa ni makanan untuk lunch dah keluar..jadi maksudnya kitorang yang normal shift ni ambik lunch pukul 10.00 pagi. Masa lunch break pulak (pukul 12.30 tgh) pakat minum je.

Lepas aku lahap sebungkus nasik lemak, mata aku dah tangkap layu. Terlebih santan kot nasik tu. Ke aku yang psiko lebih.

Aku cuba melawan kemengantukan aku tu dengan menge"check" email, baca online news, baca forum gossip...tapi semua tak jalan. Mata dah macam orang stim ganja je.

Aku tewas lagi. Aku pesan kat bini aku...jangan suruh budak2 kacau aku...aku nak cari ilham kat dalam bilik..hikhikhik

Aku tersedar bila ada message masuk.."1 missed call from 019-xxxxxxx" ni nombor Zul ni. Apa dia nak ? Aku tengok jam..laaa dah pukul 1.00 tgh rupanya. Aku call si Zul tapi Abu yang jawab "kitorang on the way ni..dah sampai Bangi..jumpa disana" Perghh...kelangkabut aku dibuatnya. Dah la satu benda pun aku tak prepare lagi. Joran kemana, tools box kemana, perambut tak ikat lagi...aaahhhh lantak la..janji aku mancing.

Mandi lebih kurang..capai joran dengan tools box, terus gerak pegi Kesuma Rimba. Sampai kat Bangi lama aku singgah kat kedai pancing. Beli tali dengan perambut pasangsiap.

Tepat pukul 3.00 ptg aku sampai tepi kolam. Aku tengok Zul dengan Abu tengah susun joran. Baru sampai gamaknya dorang ni.

Aku ambik package 5 jam = 20 hengget.

aku tengok otai kat sebelah kitorang tu dah penuh dua jaring dengan ikan. Majoriti ikan rohu. Dorang ni mancing ke menjala ?? Kalau aku dapat ikan banyak tu mau migrain bini aku. Ye la..nak buat apa dengan ikan sebanyak tu.

Setengah jam berlabuh aku dengan Zul masih "keras". Abu dah start berkokok..walaupun 3 ekor yang dia dapat tu cuma anak talapia je.

Masuk minit ke 45 mesin aku menjerit...haaa sudah mari !! Dengan gaya seorang pemancing pro aku menawan si rohu dengan selambanya. Zul dah mula "panas". Abu tetap macam tadi jugak..ambik kontrak anak talapia..hehehe

Setengah jam lepas tu mesin Zul pulak menjerit. Senyum sampai ke telinga kawan aku tu. Sekor talapia merah naik...besar gak woo...mau sekilo lebih tuu.

Selang setengah jam menjerit lagi mesin si Zul. Giliran patin gak...ada dalam 2 kilo lebih kot.

Aku dengan Abu dah mula "keras" Otai kat sebelah selang 10 minit mesin mesti jerit punya. Tah apa punya mandrem pun aku tak tau. Lantak dia laa..rezeki dia.

Menjelang maghrib Zul dah menambah lagi 2 ekor rohu. Aku dengan Abu...kerrass.

Dah masuk masa kecederaan baru la mesin aku menjerit. Naik sekor lagi rohu. Alhamdulillah..cukup la tu 2 ekor. Itupun mesti bini aku dah pening tak tau nak buat apa dengan ikan tu. Anak2 aku memang tak berapa gemar dengan ikan darat ni kecuali keli dengan talapia merah. Itupun sebab tak banyak tulang dan tak hanyir sangat.

Pukul 8.00 mlm kitorang gerak dari kolam. Zul ada appointment dengan customer dia...pasal cek tendang. Nasib ko la Zul.

Sampai rumah, anak2 aku buat dek je kecuali si bongsu. Dorang tak kesah pun bapak dorang ni dapat ikan ke tak. Mentang2la bapak korang ni selalu balik kosong je. Bini aku pun macam tu jugak. Dia jeling je kat ikan tu. "Dah terlanjur badan tu hanyir..bungkus je la ikan tu dengan suratkhabar, pastu sumbat je la dalam freezer" korang mesti tau siapa punya dialog tu. Bukan dia tak suka aku pegi mancing tapi dia pening kepala nak buat apa dengan ikan tu. Ada sekali tu aku dapat tongsan dalam 4 kilo lebih. Dekat 6 bulan ikan tu dalam freezer. Last2 dia rebus ikan tu bagi kucing makan. Itu pun seminggu tak habis dia punya bebel sebab periuk dia hanyir.

Tadi ingat nak ambik gambar masa tengah layan rohu tu, tapi apakan daya..camera belum beli lagi.

No comments: