31 July 2009

Full moon lagi

29 July 2009 - Pejam celik makan tido merempit sana sini, sedar tak sedar hari ni ngam2 dua bulan aku pencen. Memahami akan ujudnya manusia2 typical kat Malaysia, hari ni aku nak senaraikan soalan2 lazim yang pernah atau bakal aku terima setiap kali berjumpa dengan rakan2 lama esp. mereka yang masih menabur bakti pada Sony.

Wartawan Sengal (WS) : Apa perasaan saudara setelah bergelar penganggur sekarang ni ?
Aku : Semua perasaan yang takde kat orang yang bekerja makan gaji.

WS : Maksud saudara?
Aku : Geram, marah, tension, stress, rasa nak sekeh kepala boss...semua perasaan tu dah hilang.

WS : Apa perkara yang saudara rindu sangat nak buat sejak berhenti kerja ?
Aku : Beli MC.

WS : ????
Aku : Apsal ? Ko tak penah buat ke ?

WS : Hehehe jangan cakap kuat2 bang !!!
WS : Ehemm ! Apa aktiviti saudara sejak dua bulan ni ?
Aku : Takde apa2 Lepak je kat rumah. Hantar anak pegi sekolah, jalan2 cari breakfast, tengok orang terkejar2 pegi kerja, merempit, tido, tengok tv. Boleh kata semua perkara yang orang bekerja teringin sangat nak buat tapi tak dapat.

WS : Takde plan nak kerja balik ke ?
Aku : Sengal jenis apa ko ni...orang baru je keluar penjara yang ko suruh dia masuk balik ape hal ?

WS : Bukan macam tu saudara. Saya cuma terfikir bagaimana saudara nak teruskan kehidupan kalau tak bekerja.
Aku : Wey samdol !! Ko ingat dengan makan gaji je boleh dapat duit ?
WS : Relax la bang...jangan la marah. Itu saya tau la.
Aku : Tau pun ! Aku dua bulan dah tak maki orang...ko jangan buat aku start balik.

WS : Sori bang..kita tutup citer tu. Abis tu, apa perkembangan saudara sekarang ?
Aku : Ni perut aku ni ! Dah 2 inci berkembang.
WS : Selain dari tu ?
Aku : Ujikaji benih aku pun dah start bagi perkembangan positif.
WS : Oooo ! maksudnya saudara dah ada projek la ni ? Apsal tak cakap awal2 ?
Aku : Apa hal aku nak citer ngan ko. Bukan ada kena mengena pun. Ko lain la...baru dengar rumour ko dah citer satu dunia.
WS : Perli nampak ?
Aku : Ko makan cili ke ?

WS : Adakah saudara rasa keputusan saudara berhenti kerja ni satu keputusan yang tepat ?
Aku : Tepat tak tepat belakang kira. Yang penting aku happy sekarang ni.

WS : Bagaimana kalau projek saudara tu tak menjadi ?
Aku : Ko penah tengok orang makan bubur pakai straw tak ?
WS : Belum pernah lagi ?
Aku : Kalau kau nak rasa cuba ulang balik soalan tu.
WS : Tak payah susah2 la bang...kita tukar soalan lain la.

WS : Apa nasihat saudara pada rakan2 yang masih bekerja.
Aku : Takde apa2. Aku dulupun takde sapa yang nasihatkan suruh berenti. Cuma kalau korang rasa malas nak pegi kerja..ambik cuti. Tak dapat cuti..ambik MC. Kalau nak tau kat mana senang nak dapat MC...call aku.
WS : Kat mana bang ? Cakapla..yang ni saya off record.
Aku : Berminat nampak !!
WS : Hehehe

No comments: