09 July 2009

Jalan jalan cari rambutan

08 July 2009 - Sejak dua hari lepas aku jalan jalan cari breakfast secara solo. Pasangan duet aku puase..takkan aku suruh dia masak pulak kan. Agak2 la kalau nak tunjuk power pun.

Aku malas nak komen siapa yang aku jumpa kat warung tu...balik2 kaki ngular yang pakai baju long sleeve, seluar slack, kasut kilat & ID gantung kat leher. Aku rasa dorang ni lepas clock-in terus pegi breakfast kot.

Cuma ada satu perkara yang menarik perhatian aku hari ni. Kalau dulu ramai yang suka makan sambil baca newspaper tapi sekarang ni dah UP sikit. Makan sambil ngadap laptop. Apa yang dorang baca pun aku tak tau. Macam dah jadi satu kebanggaan pulak bukak laptop masa makan. Allaaa.. macam zaman handphone mula2 keluar dulu. Masing2 letak hp atas meja...nak tayang la konon.

Mungkin kegilaan ini disebabkan adanya free wifi kat kebanyakan restoran sekarang ni. Kiranya warung tu dah jadi opis dorang. Minum segelas teh tarik...duduk berjam2...siap bawak Abba file bagai.

Sebenarnya aku kesian dengan dorang tu. Duit dah habis beli laptop sampai nak subscribe broadband pun tak mampu. Yang paling menyedihkan aku ada antara dorang tu yang menaip pun pakai 2 jari je...macam patuk ayam orang kata.

Prinsip aku..masa makan kita kena menikmati makanan tu betul2. Kita kena hormat makanan tu. Kena rasa setiap kandungan yang ada dalam makanan tu. Kalau makan nasi lemak, kena rasa lemak santannya...santan kelapa ke santan kotak...kelembutan butir2 nasinya...masin pedas sambalnya...rangup lemau ikan bilisnya...manis pahit timunnya. Barulah boleh dikatakan kita "menikmati" makanan. Barulah boleh kita merasa kenyang dan puas. Sesiapa yang biasa makan semeja dengan aku mungkin perasan tabiat aku ni.

Stop cerita makan. Hari ni aku ada special xtvt. Ambik buah rambutan.

Kat sebelah opis baru aku tu buah rambutan memang tengah masak ranum. Tupai pun aku tengok dah ambik bahagian dia. Cuma monyet je malu2 nak datang. Mungkin dorang segan dengan tupai kot sebab tupai tak sepelahap monyet. Kalau tupai makan buah dia tak makan habis. Contoh buah rambutan. Separuh kulit rambutan tu dia tinggalkan untuk tuan pokok. Lagipun tupai makan buah yang dah masak je. Tak macam monyet. Buah yang muda pun dia baham semacam je. So sekarang tuan pokok punya turn pulak.

Family aku punya stail ambik rambutan agak brutal sikit. Kitorang tak main kait2 ni. Kitorang main tutoh je (kerat dahan) Bukan maksudnya nak ambik jalan mudah tapi sengaja buat camtu supaya pokok rambutan tu tak la meninggi macam pokok kelapa. Kalau dah tinggi sangat tupai pun tak larat nak panjat.

Oleh kerana aku dilahirkan tanpa bakat memanjat pokok, sudah tentulah mission aku kali ni perlukan bantuan profesional. Dengan berat badan 90kg tentu tak tergamak korang nak suruh aku panjat pokok tu. Aku rasa kalau pokok tu ada power, sure dia lebih rela menggugurkan sendiri buahnya daripada terseksa menanggung body aku yang heavy metal ni.

Aku import tenaga profesional dari Johor. Dia kata kalau bab panjat memanjat ni tupai pun tabik spring. Tapi masa zaman budak2 dulu la. Tak kesah la tu. Orang mintak keje pun resume\CV copy paste member punya.

Tepat pukul 3.15 ptg operasi bermula. Si Juara tebang dahan...aku tukang cantas...bini aku tukang collect buah...hasil bagi sama rata. Satu team work yang patut korang contohi...esp opis lama aku kat sony. Sorry to say, team work spirit dah lama berkubur kat situ. Dah jadi sejarah.

Tak sampai sejam kitorang berjaya menukar fesyen pokok tu dari "afro look" ke "mohican cut"


Pokok rambutan sebelum brutally demolished.


Profesional punya keje.

Aku punya portfolio.

Sebahagian hasil yang kitorang dapat.

Walaupun penat tapi kami dah membuktikan bahawasanya kami telah berjaya membuat monyet dan tupai menggigit jari...hehehe

No comments: