20 July 2009

Macam budak-budak !!

17 ~ 19 July 2009 - Pagi2 lagi aku dengan pasangan duet aku tepaksa bergegas ke USJ. Hari ni adalah hari menandatangani buku kemajuan murid kat sekolah tu pulak.

Aku janji dengan anak aku nak sampai 8.30 pagi tapi terlewat setengah jam. Kira ok la tuu. Sejak dah keluar dari kilang Jepun ni aku dah mula terikut2 dengan budaya orang kita termasuklah "janji melayu".

Anak aku ni dia nak cepat bukannya apa...cepat sampai, cepat sign report card, cepat la dia boleh balik rumah dan cepat la dia boleh ngadap citer kartun dia tu.

Suasana di sekolah tu memang jauh berbeza dengan sekolah anak2 aku yang lain. Masa aku tiba kat dewan dah penuh dengan mak bapak. Walaupun sesak tapi prosesnya amat teratur...bermula dari parking kereta hinggalah ke giliran menunggu. Memang pro.

Tak banyak yang aku bincangkan dengan guru kelas anak aku tu. Bila anak dah masuk SBP, mak bapak dah tak boleh buat apa selain dari nasihat dan peransang. Terpulang pada pihak sekolahlah nak buat lagu mana pun.

Cuma aku tabik spring dengan PIBG. Dalam mak bapak tersengih tengok result anak...masa tu la dia hulur surat mintak bayar yuran tambahan. Siap bukak counter lagi. Hampeh tul !! Tapi nak buat camana...dah terjebak dalam komuniti Merc BM Audi. Layan jer laaa.

Balik dari USJ singgah kejap kat bengkel anak buah aku. Dia kata kereta dah siap...dah boleh ambik. Memang ya pun. Masa aku sampai tu aku tengok pomen tengah pasang air filter. Dia kata kejap lagi siap la. Sementara menunggu tu aku ajak anak bini aku breakfast dulu kat gerai sebelah. Memang sejak tadi konsert Search DiAwan Biru dah start dalam perut aku ni.

Lepas breakfast aku suruh bini aku balik dulu. Biar aku je tunggu kereta tu. Lagipun kalau lambat dia balik bermaksud lambat la dia start masak.

Siap pasang air filter..pomen tu start enjin. Aku tengok muka pomen tu dah berkerut. Ahh sudah !! Apa hal lak ni ? Aku buat bodo je. Aku perati je pomen tu buat keje. Lepas satu part...satu part lain dia bukak. Tapi enjin tetap gak tak idup. Peluh jangan citer la...dah macam orang baru lepas lari maraton je aku tengok.

Hari dah pukul 12 lebih. Dari sorang pomen dah jadi berdua yang mengerjakan kereta aku tu. Aku tanya kat diorang apa masalah kereta tu. Dia kata takde api...tak boleh start. Yang paling aku tak tahan tu dia kata pomen yang incharged kereta aku tu takde...pegi spital..bini beranak. Dia cuma tolong2 je. Lagipun dia tak berapa expert pasal enjin.

Terduduk aku dengar pomen tu punya explanation. Awat tak habaq awai2. Kalau aku tau kereta tu masih problem takde la aku nak tunggu...baik aku balik je tadi. Sekarang aku dah stuck kat situ. Dah la hari Jumaat. Nak tumpang pomen tu pegi masjid..ntah pegi ntahkan tidak. Kedai lain semua dah tutup pintu tapi workshop tu selamba badak air je aku tengok.

Last2 aku suruh bini aku jemput. Bayangkan berapa panjang punya cerita dia nak jemput aku. Tapi nak buat camana...dah terpaksa. Yang penting aku sempat nak pegi masjid.

Itulah masalah kalau berurusan dengan orang pemalu macam pomen tu. Bila ada problem dia diamkan je. Yang jadi mangsa...AKU.

Tutup dulu bab pomen dengan labu2 nya. Bila dah siap nanti pandai2 la dia hantar kereta tu ke rumah.

Hari Sabtu...takde apa yang aku buat kecuali pegi supermarket beli barang2 keperluan anak. Dan aku beli lagi sebijik rubic cube.


Sebenarnya aku nak Back to The Future. Zaman budak2 dulu aku ada main benda ni tapi tak la se-terer anak bujang aku tu. Kejap je dia habiskan semua color. Tu yang aku nak belajar tu.

Malam minggu tu aku habiskan dengan belajar main menatang tu. Susah gak. Yang susah bukan step nak main...tapi otak aku yang susah nak terima. Baru aku sedar yang otak aku ni dah penuh dengan karat. Nak spray dengan WD40 tak boleh. Nak tukar otak baru...tak pernah dibuat dek orang. Jadinya...terpaksa la anak aku tu menahan sabar mengajar bapak dia yang dah slow ni.

Sepanjang malam tu aku cuma dapat belajar sampai 2nd step je. Ada lagi 4 step. Jauh lagi tuu.

Lebih kurang 12.30 malam anak buah aku sampai hantar kereta. At last !! Dia pun bebel pasal pomen dia yang pemalu tu. Aku malas nak komen. Kang kecik hati lak.

Projek opis baru aku dah ada perkembangan positif. Tapi aku tak pasti yang tumbuh tu benih yang kitorang semai ataupun kawan Ceplos punya hal.


Kalau ikut teori..sekarang adalah masanya benih tu nak bercambah dan secara teori nya jugak menunjukkan yang proses yang kitorang buat sebelum ni adalah betul. Tapi walau macamanapun aku tak boleh nak declare projek tu berjaya. Kena tunggu penilaian tok guru dulu.

Aku kan cempedak di luar pagarrrrr !!

No comments: