28 July 2009

Pulut vs Santan

27 July 2009 - Kerana pulut santan binasa..Kerana mulut telinga merana. Peribahasa, bidalan atau pepatah. Korang buat la pilihan sendiri. Ada aku kesah !!!

Apa kena mengena dengan aku ? Memang ada. Untuk lebih specific...telinga aku.

Gara2 berlagak ramah..telinga aku jadi mangsa. Tak pasal2 aku kena tazkirah...tengah panas terik lak tu. Menanah beb !!

Citernya gini...

Boring ngadap pc..takde berita menarik. Nak tido mata lak tak ngantuk. Pusing punya pusing aku singgah kat dapur. Aku tengok bini aku tengah prepare nasi kerabu untuk lunch.

"Budu ada ?" aku bagi soalan Pop Kuiz kat bini aku.
"Takde" satu jawapan yang simple, padat, bernas dan tepat.
"Mana syok makan nasi kerabu takde budu" aku berhujah.
"Pegi la beli, kat kedai Sabri ada jual" satu pukulan dropshot dari bini aku.
Aku terkesima. (Perghhh !! baek punya ayat)

Malas nak citer banyak, aku ambik kunci..capai helmet..start motor terus pegi kedai. Aku gak yang nak makan sedap. Dorang bukannya kesah budu tu...ada ke tidak dorang tetap makan gak.

Mujur ada..itupun tinggal dua botol je lagi kat kedai tu. Mungkin ramai yang minat dengan budu ni kot..sebab tu stock cepat habis kat kedai. Ataupun takde sapa yang minat..sebab tu tokey tu tak simpan banyak stock. Aku rasa kemungkinan yang kedua tu lebih logik sebab kat kampung aku ni kebanyakan penduduknya dari keturunan jawa dan minang. Reti ke dorang tu makan budu ?

Sedang aku start motor nak balik..tiba pulak sorang kenalan lama. Kira dah lama jugak la aku tak borak2 dengan mamat ni...sejak dia mengalami transformasi. Korang ingat AF je ada transformasi...mamat ni lagi advanced. Sebelum Transformer bertukar dari kartun ke objek besi, mamat ni dah transform diri dia dulu.

Dah terlanjur bertembung ni, aku pun buat ramah mulut. Nanti orang kata aku sombong pulak.

Aku : Lama tak nampak ?
Mamat : Ada bang...sibuk skit.
Aku : Hari tu turun Nilai ?
Mamat : Turuuunn. Seminggu berkampung kat situ.
(Mamat ni budak tabligh...baru setahun dua ni je..pegi India pun belum lagi)

Aku : Ramai ek yang datang.
Mamat : Ramai bang...satu dunia turun.
(Tak sempat aku nak bukak mulut dia dah sambung lagi)

Mamat : Itulah cantiknya jemaah bang...bla bla bla...tak kira bangsa...bla bla bla...sunnah Nabi...bla bla bla...tak campur politik...bla bla bla
(Aku tangkap nganga...peluh dah start merecik kat dahi. Borak kat tengah panas tuu)

Mamat : PM turun...bla bla bla...menteri turun...bla bla bla...Sultan NS turun...bla bla bla
(Sejak bila NS ada Sultan ??)

Mamat : Itulah orang kita ni bang...bla bla bla...malu simpan janggut...bla bla bla...ajak keluar 3 hari...bla bla bla...semua duniawi...bla bla bla
(Aduyai mamat ni...aku nak cepat ni. Dah la tengah panas terik.)

Dekat 20 minit gak la dia tazkirah aku. Apa aku buat ?? Angguk angguk geleng geleng la...apalagi.

Last2 dia kata "Kalau abang nak tau lebih lagi datang la masjid. Boleh kita sama2 bincang. Tak rugi bang."

Fuhh !! Lega aku dengar ayat tu. Ayat penutup.

Bukannya aku anti dengan puak2 tu macam kebanyakan orang lain. Memang aku banyak dengar perkara2 negative pasal dorang. Ada kalangan ulama' muktabar pun dah keluarkan fatwa pasal ajaran yang dorang bawak. Kalau tak ikut kata ulama' nak ikut kata sapa lagi. Simon ?? Rathakrishnan ?? Palu Karuppan ??

Bagi diri aku sendiri masih banyak urusan dan tanggungjawab duniawi yang perlu aku langsaikan yang mana kalau aku tak buat bermakna aku akan sangkut kat titian sirat nanti.

Korang camana lak ??

No comments: