23 July 2009

Nasi Beras Padi

21 ~ 23 July 2009 - Semenjak dua menjak ni hubungan aku dengan si bantal amat akrab sekali. Sejam tidak berjumpa..sehari menanggung rindu. Berat rasa hati untuk meninggalkannya walau seketika.

Fuyooo !! Tiap2 hari hujan tuuu. Maaanyak shiok. Nak mandi pagi punya la seksa...sejuk wa cakap luu. Kenderaan kat jalanraya pun aku tengok tak banyak sangat. Ramai yang EL gamaknya...takpun beli MC. Bagus bagus bagus...amalkan selalu. Annual leave simpan banyak2 pun buat apa.

Hari ni pepagi lagi aku dengan partner dah gerak ke Shah Alam. Ada dua misi..nak ambik padi dengan nak jumpa si Zul CendawanPuchong.

Semalam aku dah pesan kat abang ipar aku mintak bawak padi dalam 30kg. Kebetulan hari ni turn dia berniaga di Shah Alam, jadi senang la aku nak jumpa dia. Selamat duit minyak aku. Kalau tak aku terpaksa balik kampung...jauh tuuu.

Padi ni adalah sebahagian dari ujikaji yang bakal aku jalankan selain dari gandum, jagung dan sekoi. Camana rupa sekoi pun aku tak tau. Ni la kali pertama aku dengar nama tu. Ikut kata tok guru, kalau nak jaga Quality pakai padi..kalau nak jaga Cost pakai jagung...kalau nak jaga Delivery pakai Poslaju...hehehe

Ni la rupa padi...jangan korang tak kenal pulak. Dan jangan lak korang memandai pegi tanak padi ni...kononnya padi dengan beras satu mak satu bapak. Tak penah dibuat dek orang.

Lepas ambik padi kitorang singgah lak kat CendawanPuchong. Saja nak jumpa usahawan glamer. Dah nak jadi celebrity kawan aku sorang ni. Hari ni dia akan on-air kat radio IKIM. Hujung bulan ni nak shooting untuk program TV3 pulak. Betul la kata orang tua2...tuah ayam nampak dikaki, tuah si Zul nampak di perut...ahaks

Sebelum sahabat aku ni jadi celebrity baik aku "ketuk" dia dulu. Dah glamer nanti mana ada masa nak lepak dengan kenkawan lagi. Kedai mamak pun ntah ntah segan nak masuk.

Mula2 ingat nak pekena roti canai kuah kari kaki ayam kat warung pakcik Zul...habis la pulak. Appaaraaa..baru pukul 9 lebih stok dah habis. Lain kali buat la lebih sikit. Mujur aku tak mengandung. Kalau tak meleleh je la air liur anak aku.

Akhirnya kitorang breakfast kat warung mamak je. Satu kelebihan warung mamak yang orang lain tak boleh nak challenge...stok roti canai sentiasa ada. Kuah dia korang jangan citer la. Sejak dulu lagi dorang dah implement 2R1P - Reuse, Recycle, Preheat. Tu yang buat orang ketagih tu. Termasuklah aku.

Dan seperti yang dirancang..breakfast kitorang hari ni ditaja oleh celebrity cendawan kita si Zul.

Petang kitorang ingat nak sambung ujikaji yang dibuat semalam. Mujur partner tanyer tok guru dulu. Dia kata kena peram benda tu dalam 2~3 hari baru boleh suntik benih. Takut base tak berapa kuat. Nanti membazir je. Lagi satu dia advice supaya padi tu dijemur dulu bagi betul2 kering.

Ah sudah !! nak kena jemur padi la pulak. Aku bukannya reti nak buat semua tu. Walaupun mertua aku ada sawah tapi aku tak pernah ambik port pasal keje2 jemur padi ni. Kena jemur kat padang masa sekolah dulu ada la.

Pikir punya pikir...belasah je la. Partner aku ambik separuh..aku ambik separuh. Pandai2la nak buat lagu mana. Yang penting padi mesti kering. Jangan spin dalam washing machine sudah !.

Ooooo baru aku ingat. Mertua aku ada sawah. Aku kawen dengan anak dia. Maksudnya bini aku mesti tau camana nak buat. Takkan dah lupa ye tak ?

Dengan tunjuk ajar serta nasihat dari bini aku...aku pun memulakan tugas menjemur padi. Dan hasilnya....


Betul ke tidak cara tu jangan salahkan aku. Nak salahkan bini aku pun tak boleh gak. Jadi, siapa yang salah ?? Padi...sebab ngada2 mintak dijemur.

No comments: