05 July 2009

Belalang kunyit

05 July 2009 - Satu lagi kenduri kawen aku kena attend. Kali ni orang kampung sendiri. Tak pegi tak boleh. Aku selalu terserempak dengan dia kat kedai ke..kat sekolah ke..kat masjid ke.

Kenduri kawen kali ni agak berbeza sikit sebab dia tak buat kat rumah. Dia buat kat dewan orang ramai. Menarik gak idea ni. Rumah tak sesak. Orang nak datang pun senang sebab bukan susah sangat nak cari dewan tu. Kawasan parking pun luas.

Ramai kenkawan yang aku jumpa semua bertanya bila projek nak start sebab dorang tengok opis baru aku tu semedang tutup je. Sabar bro...tak lama lagi tuu.

Habis makan kenduri aku bergegas pulak ke ILIM. Nak jemput anak aku yang #3. Kalau ikut jadual seminar dia habis dalam pukul 1.30 tgh. Camana la dia tidur selama dua malam ni. Boleh ke dia tidur. Lena ke ??

Masa aku sampai ILIM dah ramai mak bapak yang menunggu. Aku tanya kat sorang otai tu dia kata budak2 tengah makan tengahari. Maksudnya lambat lagi la dorang ni boleh balik.

Kebetulan aku bawak kemera hari ni. Cadangnya nak cari shot yang menarik tapi tak jumpa. Kalau setakat gambar mak bapak tunggu anak tu tak payah la aku ambik. Aku bukannya wartawan.

Dalam aku melilau mencari shot tu tetiba aku ternampak satu benda yang dah lama aku tak jumpa. Kalau tak silap aku last aku jumpa benda tu masa sekolah menengah.

Apa benda tu ?? Ni kat bawah ni.


Orang kampung aku panggil binatang ni belalang kunyit. Kat tempat lain tak tau pulak aku. Lagipun kat Wikipedia pun panggil binatang ni belalang kunyit.

Petikan dari Wikipedia :

Belalang Kunyit atau nama saintifiknya Valanga nigricornis ialah sejenis belalang bewarna kuning kehijauan yang boleh dimakan kerana ia merupakan sumber protein yang bagus.

Melalui peringkat kitaran hidup hemimetabola (tidak lengkap), iaitu bermula dari telur (dalam tanah), beberapa peringkat bukan dewasa (nimfa) dan seterusnya peringkat serangga dewasa.

Dalam bidang pertanian, belalang kunyit diangap sebagai perosak. Serangga dewasa dan nimfa (anak belalang) melakukkan kerosakkan dengan memakan daun tutup bumi di estet getah dan ladang kelapa sawit.

Masa zaman aku kecik2 dulu kitorang selalu tangkap belalang ni. Kitorang kumpul banyak2...pastu nyalakan api...pastu kitorang panggang belalang tu. Kitorang bukan nak menyeksa ek !! Lepas panggang kitorang makan belalang tu. Rasa dia macam rasa daging ayam. Kalau korang tak percaya, cuba try test uji. Jangan takut..takde racun punye. Cuba korang baca artikel Wikipedia tu betul2.

Ada la dalam setengah jam aku menunggu anak aku tu. Muncul je dia...soalan pop kuiz pun keluar.

"Camana tidur ?" - nak tau dia tidur nyenyak ke tidak.
"Berapa orang satu bilik ?" - kalau ramai sangat sure tak selesa
"Bilik air kat mana ?" - kalau kat luar sah dia tak ke toilet waktu malam
"Siapa room mate ?" - dorang ni ada click memasing

Dari jawapan anak aku tu..dapat aku simpulkan dia selesa kat sana. Bila selesa maksudnya apa yang diajar masa seminar tu dia boleh paham...kalau tak banyak sikit pun jadilah.

Sampai kat rumah dah mula riuh balik. Maklumla dah cukup korum nak bertekak. Rumah aku ni memang tak boleh senyap. Kalau senyap tandanya kitorang keluar la tu.

Pukul 5.00 ptg aku anak beranak pegi precint 16. Macam biasa la...aku main badminton...anak aku pegi swimming pool.

Ntah apa punya giler...hari ni ramai pulak yang datang. Kalau tak silap aku dalam 14 orang...court satu je. Berjanggut tunggu turn nak main.

Tak puas hati punya pasal...geng2 hardcore buat keputusan nak extend masa. Tambah lagi 2 jam. Mujur dapat. Jadinya untuk 2 jam tu kitorang berlima je main. Yang lain semua dah cabut.

Ambik ko...ndak sangat main. Ada yang nak smash pun dah tak larat...hehehe Apehal brader...baru 2 jam dah mengah...kata pro !!

Giler punye keje...dari 5 ptg sampai 10 mlm kat court badminton.

No comments: