30 July 2009

Demam

28 July 2009 - Sejak malam tadi anak bongsu aku yang tak berapa nak kecik tu dah menunjukkan tanda2 ketidaksihatannya. Badan panas sikit...bila batuk je muntah. Mujur kat rumah memang ada stok paracetamol. Tapi itu untuk short term countermeasure je. Itupun kalau badan dia tak terlampau panas.

Lepas hantar kakak2nya ke sekolah, aku suruh bini aku bersiap. Nak bawak budak tu pegi klinik. Walaupun demamnya sikit je tapi sebagai langkah pencegahan rujukan pihak yang lebih arif amat diperlukan. Maksudnya walau kita general manager kilang sekalipun, jangan ngada2 berlagak nak jadi doktor.

Sampai kat klinik aku tengok orang dah ramai. Baru pukul 9 nombor giliran dah cecah 30 lebih. Andaikata nombor giliran dibuka start pukul 7 pagi (klinik tu buka 24jam) bermakna purata satu jam akan ada 15 orang pesakit yang datang. Diandaikan juga aliran kedatangan pesakit akan berakhir sekitar 12 malam...bermakna 15 pesakit x 17 jam = 255 org pesakit. Diandaikan lagi setiap pesakit dikenakan bayaran sebanyak RM20.00 bermakna klinik tu punya gross income sehari ialah sebanyak RM5,100.00 Sebulan RM153,000.00

Fuyoooo !! Banyak tuuu. Ada sesapa nak share dengan aku bukak klinik ??

Hehe..melalut sampai kesitu lak. Soriiiiiiii...

Memandangkan ramai sangat orang kat dalam klinik, aku lepak kat luar je. Biar bini aku je yang temankan anak aku kat dalam. Nanti bila dah lengang sikit aku masuk lah. Aku yang sihat ni menyibuk kat situ buat apa. Kadang2 aku pelik gak dengan tabiat sesetengah manusia ni. Yang sakitnya sorang...demam selsema je pulak tu...tapi yang mengantar sampai 4~5 orang. Kalau boleh nak bawak rombongan Che Kiah sekali. Bila dah ramai yang sihat dari yang sakit...macam2 hal la jadinya. Terutamanya budak2 bawah 5 tahun. Budak umur ni kalau dia sihat mana boleh duduk diam. Yang makbapak punya tahap kesabaran ngalahkan malaikat. Anak sampai jadi tarzan pun dorang pakat tengok je.

Cuba korang bayangkan masa tu korang yang demam. Dengan sakit2 badannya...dengan kepala berdenyutnya...dengan perasaan kejap sejuk kejap panasnya...tup tup ada pulak bebudak melalak meraung...lompat sana lompat sini kat depan korang. Apa perasaan korang. Kalau diberi pilihan sapa yang korang nak belasah. Budak tu ke...bapak budak tu ?

Masa aku lepak kat luar sambil menyedut rokok homemade perisa blackberry (rokok ni takde gambar2 yang ngeri tu) perhatian aku tertumpu pada satu gerai nasi lemak kat seberang jalan...nasi lemak berlauk. Bukan lauknya yang aku kesahkan tapi jumlah pembeli yang menarik minat aku. Sepanjang 20 minit aku skodeng gerai tu, lebih kurang 20 orang pembeli yang singgah. Bermakna dalam tempoh sejam akan ada 60 orang pembeli. Biasanya business hour gerai nasi lemak ni dari pukul 7 sampai 11 pagi...4 jam. Kalau purata sejam ada 50 orang pembeli...bermakna dalam 4 jam akan ada 200 orang pembeli. Kita andaikan tiap sorang akan beli sebungkus nasi lemak berlauk yang berharga RM2.50 (lauk kerang..hehe) maka peniaga tu punya gross income sehari ialah RM500.00 Kalau sebulan jadi RM15,000.00

Itu baru dikira sorang beli sebungkus. Kalau sorang beli 5~6 bungkus ?? Tak kira lagi masa hari cuti...hari malas sedunia dimana manusia akan berebut2 beratur kat gerai. Terutamanya bagi isteri yang bekerja. Kononnya hari cuti ni lah masa untuk berehat. Walaupun kekadang tu kat rumah dah ada maid tapi bila hari cuti, breakfast tetap kena beli jugak. Tapi tak semua la. Kalau semua pakat masak kat rumah, sapa lak nak beli nasi lemak kat gerai tu.

Ni aku nak offer...kalau ada sesapa yang pandai masak nasi lemak se standard nasi lemak kat Kg Baru tu, meh jumpa aku. Kita boleh bukak gerai Nasi Lemak International. Siap ada sijil ISO 9002 lagi. Amacam...ada berani ??

Balik pada citer anak aku tadi. Lepas doktor check dia kata anak aku tu demam sikit je. Cuma tonsil dia bengkak. Alhamdulillah...lega aku. Bab2 demam ni memang aku risau. Dah banyak contoh yang aku tengok...semuanya berpunca dari demam.

Demam ni macam api. Masa kecik jadi kawan...bila besar jadi kawan bomba pulak. Pernah tak dengar orang kata "demam nak tumbuh gigi" atau "demam nak pandai berjalan" ? Penyebab demam tu mungkin betul sebab budak tu nak tumbuh gigi tapi demam tu sendiri jangan dibuat main. Ada makbapak tu kemain hepi bila anak dia demam sebab nak tumbuh gigi. Kalau boleh siap nak buat announcement masa morning briefing. Apa punya jenis manusia la ni.

Nasihat aku pada korang yang ada anak kecik. Pastikan rumah korang ada stok ni :
1 - paracetamol (syrup panadol)
2 - cool fever (yang tempek kat dahi tu)
3 - 1st Aid kit (kena belajar dulu camana nak guna)

Kalau boleh pastikan salah sorang ahli keluarga korang ada knowledge pasal 1st Aider. Penting tu.

No comments: