26 July 2009

Who Am I

24 ~ 26 July 2009 - "Abah, kat column pekerjaan ni nak isi apa ?" Anak aku bertanya sambil menghulurkan sekeping kertas. Belek punya belek aku tengok kertas tu adalah borang biodata murid. "Letak je kerja sendiri" "Pendapatan ?" Dia bertanya lagi. Aku terdiam. Yang ni memang susah nak jawab. Kalau ikut situasi sebenar sekarang ni aku takde pendapatan tapi takkan nak letak "RM 0.00" Pelik sangat bunyinya. Silap haribulan mau datang krew TV3 Bersamamu nak cover story. Takpun rombongan dari Malaysian Books of Record sebab rasanya belum ada lagi keluarga kat Malaysia ni yang takde pendapatan langsung. Kalau pendapatan tak cukup tu memang ramai.

Apa jumlah pendapatan yang aku letak ? Untuk jalan selamat aku letak je normal monthly expenses macam masa aku kerja dulu. Baca betul2...expenses BUKAN income.

Kali ni aku pergi solat Jumaat kat Teras Jernang. Dah lama tak pekena nasi kandaq mamak kat sebelah masjid tu. Sambil2 tu dapat la aku jumpa dengan budak2 Sony...nak tau perkembangan semasa. Aku peratikan ramai lagi rupanya orang2 lama yang masih setia dengan Sony. Bagusla tu. Kalau habis semua ambik VSS siapa lak yang nak buat LCD DVD ye tak??

Aku jumpa dengan geng2 yang selalu pegi solat Jumaat sama2 dulu. Macam2 citer aku dapat. Dalam hati aku kata "syukur aku ambik VSS" hehehe

Petang aku ada program motivasi anjuran JAIS kat sekolah anak aku. Matlamat program ini ialah untuk memberi kesedaran kepada ibubapa dan anak2 tentang peri pentingnya pelajaran terutama kepada murid tahun 6 yang bakal menghadapi peperiksaan tak lama lagi.

Tapi macam biasalah. Walaupun kehadiran murid2 tahun 4, 5 & 6 diwajibkan namun majoriti makbapak hanyalah sekadar menghantar anak2 kat pagar sekolah. Itupun dah kira cukup bagus. Ada tu yang turunkan anak jauh dari kawasan sekolah. Langsung tak berani nak tunjuk muka. Kesian budak2 tu kena jalan kaki.

Aku malas nak komen lebih2. Aku pun bukannya pandai sangat bab parenting ni. Tak macam makbapak lain tu. Kalau memasing dah bawak Merc BM Audi for sure educated punya orang. Tapi bak kata orang tua2...pandai tak boleh di ikut, bodoh tak boleh di ajar. Masalahnya golongan ni la yang ramai dalam masyarakat kita sekarang. Dorang ingat bila dah berjaya panjat pokok manggis tu sampai ke puncak dorang dah tak perlu pandang kebawah lagi. Dia ingat orang lain yang tak berjaya sampai ke puncak macam dia tu orang yang kurang cerdik...tak layak digauli. Lu orang silap brade ! Kalau aku tebang pokok tu amacam ?? Takkan korang nak panggil aku "tuan tanah kedaung" macam dalam citer DoReMi.


Antara impak ketidakhadiran makbapak ialah murid2 naik tocang. Walaupun guru2 ada mengawal tapi manakan terdaya. 6 orang guru nak jaga hampir 300 orang murid. Dah la program diadakan di kawasan lapang...kalau dalam bilik darjah boleh gak di control. Akhirnya tak sampai 100 murid yang dengar ceramah. Yang lain dah macam anak ayam hilang ibu.

Barangkali jika semua makbapak datang mungkin tahap kehyperaktifan budak2 tu dapat diminimumkan.

Akhirnya lagi setengah jam program nak habis baru lah budak2 tu dapat dikumpul setempat. Itupun selepas guru besar campurtangan. Tapi tak lama mana pun sebab makbapak dah mula datang nak jemput anak memasing. Bedak tebal 3 inci punya makbapak.





Ahad. Pepagi lagi aku dengan partner dah gerak ke Puchong nak cari cendawan kat ladang si Zul. Satu lagi hajat kami...nak makan roti canai kuah kari kaki ayam. Kali ni kalau habis jugak aku tak tau la. Takkan kena beratur sejak tokey tu uli tepung kot !

Hari ni Zul mengajar kursus tanaman cendawan. Jadi kami tak boleh la nak lepak lama2 kat situ. Nanti mengganggu pulak. Lagipun tadi aku tengok ada 2 orang awek join kursus. Ada chance la brade kita tu jual minyak.

Lepas kitorang buat bangsal cendawan tu macam makbapak kitorang punya baru kitorang balik. Nak sambung 2nd ujikaji. Isnin minggu depan tok guru nak datang. Sekurang2nya dia nampak yang kami ni ada dayausaha nak buat sendiri ujikaji tu. Barulah semangat dia nak ngajar.

p/s Sekarang aku dah visible. Bukan invisible macam kat Sony dulu.

No comments: