09 September 2009

Sendi berkarat

06 September 2009 - Nak gelak pun ada..kesian pun ada. Sejak start keje balik ni badan dah mula sakit2. Almaklumlah 3 bulan honeymoon. Sendi semua dah ketat. Kalau sesape ada basikal buruk cuba korang tengok rantai dia. Cuba korang gerak2kan rantai tu...mesti susahkan ? Sebab apa susah ? Sebab dah berkarat...lama tak guna. Macam tu jugak la badan aku ni.

Bila duduk lama2 packing benih...masa nak bangun\berdiri punyalah seksa..badan tak boleh nak tegak lurus. Dah macam apek jual sayur kat pasar Kajang je rupanya..jalan membongkok. Sedey wo..muka hensem lagi tapi tulang belulang semua dah berkarat...hehehe.

Aku ingat aku sorang je yang merana..rupa2nya partner aku pun camtu jugak. Memang elok la kitorang berdua jadi bisnes partner..dua2 body dah out !!

Nak katakan keje yang kami buat tu teruk sangat takde la pulak. Cuma barangkali badan ni dah terlampau dimanjakan sangat..tu pasal dia meragam bila tiba2 je kena henjut sampai 12000 rpm. Sama macam kereta gak...kalau selama ni kita bawak tak lebih 40km sejam tiba2 kita nak drag sampai 200km sejam kat highway..mana boleh bro ! Tersedak enjin tu nanti.

Diam tak diam stok padi 30kg yang aku beli ari tu dah nak habis. Cukup la untuk 3~4 kali tanak je lagi. Stok baru aku dah order - 1 ton (1000kg) tapi bila ipar aku nak hantar tak tau lagi. Buat nya lambat..harus shutdown production. Ape citer, baru start dah nak shutdown. Tu la pasal...orang buat kira2 pakai calculator tapi kitorang pakai henpon je. Mana nak cukup digit...hehehe alasan !!

First lesson yang kitorang dapat...forecast mesti tepat. Tapi takpe..andaikata stok padi lambat sampai kitorang boleh buat tissue culture pulak. Benda tu kalau lama sangat tak buat takut nanti lupa pulak. Walaupun tissue matang dah ada untuk 10~12 bulan mendatang..kalau nak buat lagi apa salahnya. Biar berlebih asalkan jangan kurang.

Aku dengar citer budak2 Sony kena keje tiap2 Sabtu sampai hari raya..even cuti raya pun kejap je...ada yang raya ke-3 dah kena keje balik. Ish ish ish kesian korang..tapi nak buat camane...kan production tengah up giler2. Tu tandanya company korang tu masih ada bisnes. Kalau asik bagi cuti panjang2..haaa masa tu korang kena risau. Takut nanti company bagi cuti terussssss.

No comments: