15 September 2009

Berbuka ala musafir

12 September 2009 - Acara yang ditunggu2 oleh anak2 aku. Maklumla aku ni bukannya jutawan maupun ribuan yang boleh pegi shopping tiap2 bulan. Shopping raya ni je lah satu2 nya cara untuk aku memberi pendedahan kepada anak2 tentang dunia membeli belah. Kalau tak nanti mau terkebil2 dorang bila kawan2 bercerita tentang shopping.

Tiap2 tahun kami akan shopping ala ala orang musafir. Camane tu ??

Biasanya kami akan keluar rumah dari pagi sampai ke malam..ronda 3~4 shopping mall sekali gus. Tapi kali ni kurang sikit memandangkan wabak H1N1 belum reda..anak aku nak periksa PSRA..ditambah pulak dengan status aku sebagai penganggur maka kitorang tetapkan nak pegi 2 shopping mall je. Jumpa ke tak jumpa benda yang kami berkenan belakang kira. Yang penting hari ni semua mesti settle. Sambar je mana yang patut.

Kitorang keluar rumah dalam pukul 3 ptg. Destinasi pertama Jusco Taman Equine. Orang takde la ramai sangat. Mungkin masih awal lagi kot..takpun dorang dah shopping sejak awal tahun lagi.

Tapi elok gak tu..takde la migraine kepala otak aku tengok orang berebut2 shopping macam semut menghurung gula. Boleh la aku survey setiap inci mall tu dengan aman.

Dalam sibuk2 anak bini aku pilih baju..anak bongsu aku yang tak berapa nak kecik tu sibuk ajak pegi arcade games. Memang tiap2 kali pegi Jusco dia mesti singgah kat arcade tu. Bukan dia nak main sangat pun...saje seronok tengok games yang besar2 tu. Kat rumah stakat PS je yang ada..tu pun main kat tv kecik...mana ada shiook.

Sedang aku layan dia main basketball...anak bini aku datang. Dorang dah habis shopping. Dah pukul 6 lebih rupanya. Bergegas ke hypermarket pulak nak cari bahan untuk berbuka. Rembat je la apa yang patut...buat alas perut.

Aku tengok kat KFC depan hypermarket tu orang dah penuh. Baru 6.30ptg dorang dah duduk ngadap ayam goreng. Tinggi betul level kesabaran dorang tu. Kalau aku tak sanggup nak menuggu macam tu. Aku rasa menjelang waktu berbuka sure ayam tu dah sejuk.

Azan berkumandang masa kami melewati kawasan Sg Ramal...maksudnya kitorang berbuka dalam kereta je. Memang macam tu pun tiap2 tahun...berbuka ala musafir. Sampai kat Metro Point Kajang majlis berbuka ala musafir kami masih belum selesai. Aku ingatkan kitorang je yang musafir tapi rupanya ramai lagi yang seangkatan dengan kami. Seronok oo berbuka dalam kereta ni..kadang2 tu rasa macam orang takde rumah pun ada gak.

Habis berbuka dan tunaikan apa yang wajib kitorang sambung shopping balik. Aku ingatkan masa ni orang takde la ramai sebab memasing sibuk melantak kat rumah..tapi aku silap. Rupanya dorang tau hari ni aku nak shopping..tu pasal dorang pakat ramai2 sesakkan Metro Point tu. Dengki betul la. Bagi chance la orang pencen ni nak bersantai anak beranak.

Ingatkan acara shopping ni tamat kat situ...rupanya ada satu tempat lagi bini aku nak pegi...Komplek PKNS BBB. Tengok jam dah pukul 9 lebih..sure tak sempat punya. Besok je lah sambung.

On the way balik singgah kat restoran beli nasi bungkus. Mana cukup berbuka ala musafir...tangki memasing 2.4 liter Vitec.

No comments: