23 August 2009

News Update

21 Ogos 2009 - Saja aku nak bagi full update tentang projek opis baru. Selalu tu aku cuma bagi sikit2 je...sebab tu ramai yang tak paham apa sebenarnya yang aku buat.

Secara specificnya benda yang aku buat atau lebih tepat lagi yang kitorang buat ialah pembiakan benih cendawan menggunakan kaedah tissue culture (betul ke ayat aku ni ?) Ini baru peringkat permulaan...untuk jangka panjangnya banyak lagi benih baru yang ingin kami biakkan.

Pada ujikaji peringkat pertama ini kami menggunakan padi sebagai perumah. Ada dua ujikaji dijalankan menggunakan dua medium packaging yang berbeza iaitu botol dan plastik. Kedua2 ujikaji tersebut berkembang dengan jayanya tanpa sebarang masalah kritikal. Alhamdulillah.




Cuma ada sedikit masalah dalam proses pemindahan tissue ke tissue. Banyak faktor penyumbang yang menggagalkan proses tersebut seperti persekitaran yang tercemar, peralatan yang digunakan tidak bersih malah kecuaian kami sendiri yang kurang cermat sewaktu proses pemindahan dilakukan.

Antara masalah yang timbul ialah tumbuhnya kulat hitam seperti gambar dibawah.




Yang ni pulak benih tu tumbuh merata2. Kat sinilah yang aku kata adanya campurtangan si Ceplos.
Sepatutnya benih tu tumbuh macam kat bawah ni. Pergerakannya serata dan berbentuk seolah2 bulu kucing.


Bukannya macam ni...menggerutu tak tentu pasal. Yang ni kira jatuh hukum buang je.


Secara statistiknya ujikaji kitorang adalah berjaya. Walaupun hanya beberapa botol tissue sahaja yang betul2 hidup subur namun itu sudah memadai untuk disuntik kepada puluhan ribu media dan itulah yang akan kami lakukan lepas raya nanti.

No comments: